top of page

Zie jij het nog?

(Geschreven voor het Intranet van het Bartholomeus Gasthuis)

Iedere werkdag stappen we over de drempel van een historisch pand. De muren hangen vol met kunstwerken, teksten en beelden die het verhaal vertellen van een lange en rijke geschiedenis. Maar zoals dat gaat met dingen waar je dagelijks mee wordt geconfronteerd: het went. Nou ja, een beetje. De eerste weken in het Gasthuis kon ik me niet voorstellen dat ik ooit over het dwarsdeel zou lopen, zonder een blik naar beneden te werpen in de imposante hal. Maar inmiddels loop ik vaak (gelukkig niet altijd) doelgericht de gang in en zie ik ze niet eens meer: de eeuwenoude balken, de immens hoge glas-in-loodramen en de oude borden met sleutels, namen en bezoektijden.

Toen ik voor het eerst een vergadering bijwoonde in de Regentenzaal moest ik mezelf af en toe in m’n arm knijpen. Enerzijds omdat het haast een droom leek om in zo’n setting te werken. Anderzijds om mezelf bij de les te houden en niet alleen maar fantaserend de wandkleden te bestuderen. Vorige week stond ik in diezelfde Regentenzaal op een keukentrap. Vanaf die plek kon ik op precies de juiste hoogte een scherpe foto maken van een van de wapens in het raam. Het was maar een paar minuten werk en even later zat ik weer achter mijn bureau. Pas toen de foto op mijn beeldscherm verscheen vielen de prachtige kleuren en het gedetailleerde glaswerk me op; toen ik er met mijn neus bovenop stond was het me ontgaan.

Zie jij het nog? Sta jij weleens stil in het trappenhuis om de spreuken en uitspraken over wijsheid en ouderdom op je te laten inwerken? Vraag jij je nog wel eens af welke verhalen je te horen zou krijgen, als de muren van het Gasthuis konden praten? En heb jij ‘het hondje van Van der Gucht’ al eens ontdekt?

Niet? Dan is aanstaande zaterdag een goed moment om daar verandering in te brengen. Op zaterdag 10 september is het Open Monumentendag. Ook het Bartholomeus Gasthuis opent haar deuren voor iedereen die nieuwsgierig is naar ons monumentale pand en de bijbehorende historie. De voorbereidingen zijn in volle gang! Voor mij betekent dat onder andere dat ik alle informatiekaarten door mijn handen laat gaan. Hangen er overal nog genoeg? Klopt de inhoud nog wel? Ik maak posters en affiches om de mensen in en rondom het huis te laten weten dat ze welkom zijn. Ik controleer of de beeldschermen werken waarop de video’s afgespeeld kunnen worden en ik verzorg de opmaak van de bewegwijzeringsbordjes. Al doende heb ik de tentoonstellingsroute (fysiek en in gedachten) al zeker twintig keer gelopen en toch ontdek ik steeds weer nieuwe dingen.

Ben je zaterdag vrij en heb je nog geen andere plannen? Kom dan ook! Het is een mooie gelegenheid om (nog) meer te weten te komen over de lange geschiedenis van het Bartholomeus Gasthuis. Maar ook om je familie en/of vrienden kennis te laten maken met onze bijzondere werkplek. De tentoonstelling ‘van A tot Z’ is de hele dag toegankelijk, er is een kinderprogramma in de brasserie en met de huidige weersvooruitzichten is het ongetwijfeld goed toeven op het terras in de binnentuin.

Ik grijp mijn kans om aanstaande zaterdag eindelijk aan mijn gezin te laten zien waar ik mijn werkdagen doorbreng. De laatste keer dat mijn dochters (2 en 5 jaar) een kijkje op mijn werk mochten nemen, kwamen ze terecht in een verweerd bedrijfsverzamelpand langs de A12. En dat vonden ze al te gek. Ik kan dus niet wachten om ze mijn ‘nieuwe’ werkplek te laten zien. Hoewel… het kán ook tegenvallen. Want sinds ik mijn oudste dochter heb verteld dat ze zaterdag in haar prinsessenjurk mag komen, denkt ze dat ik in een sprookjeskasteel werk…


Featured Posts
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recent Posts

Supermommy

King of Dads

Babyville

Krafty Kids

Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Our Community 
bottom of page