top of page

25 jaar Trend: Een trip down memory lane


Het was het najaar van1990. Achter ons lag een wisselvallige kwakkelzomer, maar eenmaal in oktober genoten we van prachtig najaarsweer met ongekend hoge temperaturen. Ik was acht en te herkennen aan hopeloos wit piekhaar en een felroze bril van een formaat waar de gemiddelde hipster tegenwoordig jaloers op zou zijn. Ik was (toen al…) groot fan van Whitney Houston, terwijl de rest van de wereld mee zong met het al net zo melodramatische ‘Vardammt Ich Lieb’ dich’ van Matthias Reim. Internet bestond nog niet en een mobiele telefoon was iets uit science fiction films. Mijn wereld was nog niet veel groter dan het dorp waar ik woonde.

Het blijft vermakelijk om me zo af en toe even terug te wanen in de tijd. En me -met de kennis van nu- te realiseren dat er buiten mijn eigen wereld zo veel meer gebeurde dan ik toen besefte. In Duitsland kwam met de Duitse hereniging een einde aan de politieke verdeeldheid. De Golfoorlog hield de wereld in zijn greep en in Zuid Afrika werden grote stappen voorwaarts gezet in de afschaffing van apartheid, als gevolg van de vrijlating van Nelson Mandela, eerder dat jaar. Maar ook de komst van RTL4 en de start van ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ hielden Nederland bezig. Het was in díe tijd dat - niet eens zo ver bij mij vandaan – het bedrijf van start ging dat jaren later mijn werkgever zou worden: Trend Uitzendburo (ja zeker, met een ‘o’)

Terug in 2015. Op een regenachtige vrijdagochtend stap ik binnen bij Trend People (de ‘o’ is gelukkig verdwenen) in Woerden. Een statig pand uit 1882 dat vroeger dienst deed als kaaspakhuis. Wat mij betreft absoluut het mooiste pand waar Trend gevestigd is. Ik zet een kop koffie en praat even bij met mijn collega’s. Maar al snel loop ik de trap op naar de enorme zolder die zich boven het moderne kantoor bevindt. Het is er tochtig, een beetje muf en doodstil. Nieuwsgierig kijk ik om me heen en al snel vind ik wat ik zoek: drie grote dozen vol met materialen, geschenken en artikelen uit 25 jaar Trend geschiedeins. Mijn hart maakt een sprongetje en ik stort me op de inhoud. Ik vind flyers, posters, en relatiegeschenken. Maar ook een vergeeld bord met handgeschreven vacaturekaartjes. Een van de kaartjes werft een secretaresse met een goede beheersing van steno en kennis van WP 5.1. En oh ja, zij (aan een hij wordt niet gedacht) moet wel tussen de 25 en 30 jaar zijn…

Wat is er veel veranderd in de loop der jaren! Inzichten en methoden veranderden, nieuwe vestigingen werden geopend en er kwamen steeds meer collega’s bij. Ik vind schetsen van reclamebureaus die wijzen op vooruitstrevende acties en wervingsweken. En voor een tijdje verlies ik mezelf in mappen vol oude foto’s. Ik stuit op Trend medewerkers achter enorme computers, met grote brillen (zij ook al!) en schoudervullingen. Ik blader verder en kom steeds meer bekende gezichten tegen van collega’s en oud-collega’s. Allemaal hebben ze één ding gemeen. Ze lachen en stralen enthousiasme en gedrevenheid uit. Bestaat ze dan toch; ‘hét Trend-tiepje’?

Met mijn 10 dienstjaren val ik bijna onder het kopje ‘Trend meubilair’. Maar ik voel me echt een groentje als ik zo door al die jaren ‘Trend geschiedenis rondneus. Wat is het mooi om de ontwikkeling van een bedrijf van zo dichtbij te zien en het maakt me best een beetje trots dat ik er deel van uit maak. Het resultaat van mijn nostalgische ochtend op die zolder is inmiddels ook een feit. In de wachtruimte van ons hoofdkantoor is een heus ‘Trend museum’ ingericht waar iedere collega en bezoeker een blik kan werpen op de groei en ontwikkeling van Trend in de loop van 25 jaar. Een klein feestje voor een nostalgische type als ik! En dan is het pas maart; het Trend jubileumjaar heeft nog heel wat in petto.

Wat de rest van dit jubileumjaar gaat brengen…? Ik ben er druk mee bezig, maar zeg nog niks. Ik weet, ik weet, wat jij niet weet…Nóg zo’n leuk aspect van mijn functie!

Gastblog voor www.trend.nl


Featured Posts
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recent Posts

Supermommy

King of Dads

Babyville

Krafty Kids

Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Our Community 
bottom of page